torsdag 5 juli 2012

iphone update

En liten update gällande telefonstatus, kanske kan det hjälpa nån annan i samma läge.

Frustrationen har varit stor över min iphone som gått från att vara kamera, telefon, surf för allt möjligt, till att vara en värmeplatta. En värmeplatta som dragit ur ett fulladdat batteri på ca 8 tim i standby.

I förrgår var jag på stan i ett annat ärende och slank av en slump in till en nyöppnad apple premium butik. Jag fick massor med tips, samt att de gjorde en diagnostik på batteriet, genom att skicka över nån info från telefonen, vilket visade på att batteriet var OK. Det måste då endera vara en app som tjyvdrar ström eller så ett hårdvarufel. Jag fick tipset om att återställa telefonen och inte läsa in säkerhetskopian, utan istället läsa tillbaka de appar jag ville återställa, via appstore.
Genom att inte läsa tillbaka säkerhetskopian så är det ju en del info som man går miste om, som man får anteckna, maila över eller på annat sätt komma ihåg. Men samtidigt så var detta mitt enda hopp, att det var en app eller någon skräpfil som orsaker problemen, och inte ett hårdvarufel.
Jag återställde telefonen och gjorde inte några andra inställningar än att jag konstaterade att det gick att ringa ifrån den. Därefter lät jag den vara över natten för att se om batteriet inte längre dog, och jippie, det fungerade, peppar peppar ;-)
Därefter började jag återställa de appar som jag tyckte var viktigast. Jag återställde några åt gången, för att kunna märka om något försämrades gällande batteriet, och isåfall kunna härleda det till någon app.
Under fliken uppdatera i appstore, finns valet köpt överst, och där finns alla appar som jag laddat ned, oavsett om jag betalat för dom eller om dom var gratis. Man kan välja att ladda ner alla, eller ta dem en och en.
Nu, två dagar sedan återställningen, så tycker jag att telefonen fungerar riktigt bra. Jag har väl aldrig detaljstuderat batteriåtgången tidigare, på det sätt som jag gör nu, och om den drar iväg några procent extra mot vad jag tycker den borde, så blir jag panikslagen att problemen är tillbaka, men som sagt, peppar peppar så verkar det riktigt lovande. Natten till idag gick den ned från 48% till 47% på ca 9 tim. En klar förbättring mao.
Så mitt tips till andra med en varm telefon där ni tror att batteriet är boven, pröva en återställning, och läs inte tillbaka säkerhetskopian, utan återställ därefter apparna manuellt, allt eftersom.
Nu håller jag tummarna att detta håller i sig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar