söndag 19 augusti 2012

Vädrets makter - gårdagen i ord

Såå besviken.....

Började ju jobba i måndags och då kom äntligen sommaren på riktigt kändes det som. Äntligen soligt och varmt. Lite pissigt kändes det ju, men jag  tog det ändå med fattning tycker jag. Man blir ju glad om solen skiner och det är varmt när man ska till jobbet också, än att det regnar och är kallt. Så jag nyttjade eftermiddagar och kvällar istället, hann sola lite, och kvällsprommisar som är så där härligt ljumma trots att klockan är över åtta på kvällen.

Jag har ju förstått att soldagarna inte skulle vara för evigt, och med dagligt span på väderappen, så var det tydligt. Lördag var den sista riktigt varma dagen, sedan skulle temperaturen rasa och nån dag därefter även regnet komma. Så på lördag, , då när hela familjen är ledig tillsammans, då ska vi åka iväg till det där badstället som fått alldeles för få besök i sommar.

Lördag kom, soligt och supervarmt, jag fixar och packar iordning så att allt är klart för att fara, så snart dottern och mannen kommer hem från fotbollsmatchen.
Japp, och så iväg.

Ju mer vi närmar oss målet ser jag mer och mer moln. Skulle vi varit kvar hemma istället?
Väl där, ut med pickningfilt och stolar och barnen hoppar i den tempererade poolen. Solen för tillfälligt i moln, men varmt och skönt. Lite knott här och där bara......

30 min senare håller jag och resten av familjen att bli tok vansinnig. Det fläktar inte mycket, och troligen pga att det är sämre väder på gång, så är knotten som TOKIGA. De finns överallt runt kroppen, in i näsan, in i ögonen. Och de jävligaste av dem bits också.

Vi slänger i oss varmkorvlunchen vi hade med oss för att inte få med allt för mycket extra kött i form av knott, tjatar i barnen för ett extra dopp, nu när vi ändå är här.

En dryg timme efter att vi kom dit kastar vi in handduken och ger upp. Barnen har fått bada, bra, men det var väl det enda som kändes som mission accomplished med denna tripp.

In i bilen och hem igen, med förhoppningen om att vädret fortfarande skulle vara bra hemma.....

Nope, molnen finns överallt. Solen bakom dem. Fortfarande varmt, men ingen härlig sol att tanka in de sista strålarna energi från denna sommar.....

Så nu sitter jag här och skriver, och är skitsur, med förhoppningen om att mitt sura humör ska fastna i detta inlägg istället, innan jag smittar övriga familjen med det.
Om inte det hjälper så får jag ta med prommis. Det är ju ännu forfarande varmt ute.....
Jag får väl skynda mig innan det börjar regna.....


Jag kan som inte hjälpa att jag känner så. Jag tycker jag har blivit värre de senaste åren, är det åldern? Känt att jag så deperat behöver den energi som sol och värme ger för att klara de mörka årstiderna som kommer. Vill verkligen inte sabba en dag pga lite väder, det är ju ändå lördag, men jag har väl mig själv att skylla, jag hade ju trappat upp förväntningarna till en riktigt pangdag med sol och värme, och så blev det inte så.

- Weather power -
When the weather decides to changes plans from sunny to cloudy, and when you have made other plans that included sunny weather. Therefore you gets really pissed beceasue you so desperately wanted those last sunrays of summer, so that you can handle the long dark autumn and winther that is to come.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar