fredag 3 augusti 2012

Golf - do I love it or hate it?

Golf - ett sånt laddat ord, i alla fall för mig.

Går det bra, dvs om slagen funkar hyfsat, så är det ju så himla roligt. Vill spela så ofta jag kan. Men nu eftersom jag inte lägger ner tillräckligt med tid på att öva, så har de senaste säsongerna inte varit lika mycket happiness när det gäller golf.

När barnen har golf träning så brukar jag försöka öva på ranchen, annars blir det väldigt lite övning. På ranchen är jag oftast mer relaxed än jag är på banan, och slagen funkar oftast ändå rätt bra. Men så fort jag ska gå en runda på banan så kommer prestationshornen fram, och jag vill så gärna vara duktig. Jag spänner mig och blir allt annat än duktig.

Nu vid barnens två senaste golfträningar har jag verkligen gett mig den på att jag ska öva, och försöka tänka igenom hur jag ska slå. Om ett slag blev superbra, hur stod jag, hur höll jag klubban, var placerade jag bollen, allt för att analysera mig själv och försöka få ett svar på hur jag ska göra för att få till dessa bra slag, och inte bara efter slaget förvånat konstatera att det där blev ju riktigt bra, undra hur jag gjorde?

Jag har också motbevisats med att byta grepp, hur jag håller klubban. Jag vet att jag har hållit fel men hävdat att jag inte kunnat hålla annorlunda "för då får jag inte stabilitet". Jag fick tips av min mans kompis. Min man har också försökt berätta detta för mig, men när det gäller golf vill jag INTE ha tips från min man ;-) då slår jag dövörat till la-la-la-la-la

Hur som helst, jag får tips om att byta grepp, jag flyttar om händerna och säger, men inte kan jag väl hålla så här, det blir ju hur onaturligt som helst att dra upp klubban i baksvingen, det känns ju som armbågen ska brytas åt fel håll. Titta här säger jag, drar bak klubban och svinger mot bollen   -  och får till en hur bra boll träff som helst. Jaha ler jag lite skamset, okej då... Jag får väl försöka tänka om då.

Och detta var få för två träningar sedan och sedan dess har jag matat bollar i mängder, under stort analysinseende av mig själv. Efteråt gjorde jag till och med prydliga anteckningar om var bollen var placerad, hur baksvingen skulle dras och hur jag skulle slå igenom svingen, när jag slog med drivern eller ett järn, allt för att komma ihåg till nästa gång, om jag glömt bort hur jag borde göra för att göra ett bra slag.

Och nu så gäller det. Imorgon är det banpremiär med det nya greppet. Jag hoppas så innerligt att jag kan lyckas prestera så fina slag som jag gjorde på ranchen sist, även på banan. Då skulle jag bli jätteglad.

Återkommer om hur det gick.

Nu blev det väldigt mycket golf i bloggen. Men det brukar ju kunna dyka upp lite golfinlägg så här i sommartid. Jag kanske ska ta och visa mina golf tees jag köpte i början av sommaren, så att vi får in lite mer fashion i golfen också ;-)

Golf - do I love it or hate it?
When I manage to do well I really love to play golf and wants to play as often as I can. But the last seasons I havn't practiced enough to do well also when I play at the golf course. I really badly wants to do well when I play and then I try so hard that it just ends up in failure.

Now I have practiced really well and I have also got some advice to change the way I hold the club, and it has turned out really well when I've practiced at the ranch. So I feel really hopefull fore our next round at the golf course tomorrow. I hope I manage to do the same good golf shots as I made on the ranch when I practiced.

I'll be back to tell you how it went.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar