söndag 12 augusti 2012

Nu kan jag Snacka Snyggt


Bättre sent än aldrig brukar man säga. Så här på semesterns slutspurt så har jag äntligen läst klart "Snacka Snyggt" av Elaine Bergqvist, numera Elaine Eksvärd.

Boken har inte alls varit seg, det är inte därför det har tagit tid. Utan jag började förra sommaren, som tanken var, och läste ett par sidor, sedan så blev den liggande pga en massa annat som kom emellan och jag har inte tagit mig tiden att läsa den klart, men nu så har jag gjort det.

Otroligt inspirerande att läsa, och man känner så väl igen sig i de olika situationerna hon beskriver, endera om man själv som talare är rädd att göra misstag, eller om man som mottagare av en persons uttalanden, ofta önskar att man kunde ha skött det snyggare, istället för att bli arg eller sårad.

Snacka snyggt står framme på skrivbordet, redo att bläddras i när jag t ex behöver lite färgtips inför nästa jobbsammanhang..... ska jag ta den gula kavajen..... då kanske de lyssnar uppmärksamt på det jag har att säga.....

I have now finished reading the book "Snacka snyggt" by Elaine Eksvärd. It's a book about  rhetoric and it's fun to read because I can recognize the things that she writes about, the anxiety to do a mistake when you're about to talk to a bigger audience and the anger and frustration you can feel when somebody says something hurtful to you and afterwards you wished that you have handled the situation in a better way.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar