måndag 6 augusti 2012

Golf review

De senaste dagarna har varit golf bonanza. En bokad runda slutade i tre rundor på lika många dagar.

Jag kan inte säga att det var för att jag för översvallande bra, för det var jag inte, men bitvis gjorde jag riktigt bra ifrån mig. Det gällde alla typer av slag och det höll i sig längre än det brukar. Jag är inte van vid så stora golf framgångar ;-) Men jag tänkte iallfall att jag bör ju inte bli sämre av att jag övar, så jag har nött på. Tyvärr kan jag säga att det har inte alls gått lika bra som jag hoppats på. Dvs inte alls lika jämn som jag varit på ranchen. Att hålla fokus på spelet i 18 hål är svårt. Och än svårare är det att skaka av sig ett dåligt slag och gå på bollen igen, utan att vara arg eller besviken på sig själv.

Den senaste rundan idag, så hade jag tappat greppet om spelet igen, efter 13:e, efter en serie dåliga slag. Men efter det hålet fick jag annat att fokusera min ilska på än mina egna dåliga slag, dvs andra medspelare på banan, i detta fallet bollen efteråt. Helt ogrundat så är dessa äldre herrar mycket oförskämda mot oss, att vi borde haft uppsikt bakåt och släppt igenom deras boll. Efter det hålet var jag otroligt irriterad över det dåliga golfuppträdande som man kan stöta på ute på banorna (har hört likande historer av andra förut). Detta var bra för mitt spel för jag kunde vara förbannad på dessa sura gubbar istället för på mitt egna spel, vilket gjorde att jag spelade mycket bättre igen. Inte superbra, men helt klart en förbättring igen, de återstående hålen av rundan.

Men det vill jag säga att jag tycker att alla som spelar golf, ska ta sig en funderare över hur ni beter er ute på banan. Vi vill väl alla främja återväxten gällande medlemsantalet i klubbarna, och det är just sådana här händelser som gör att man blir stressad av att spela tillsammans med barnen nu medans de ännu håller på att lära sig. Vi är måna om att vi ska vara snabba och inte stoppa upp spelet, leta boll för länge, gå snabbt till nästa hål etc, och vet man då med sig att man kan stöta på sura gubbar på banan när man spelar med barnen, så drar man sig ännu mer för att låta dem spela, som de så väl behöver. Jag är innerligt glad att vi var fyra vuxna som spelade idag, och inte barnen var med, då hade jag nog inte fått med dem någon fler gång. Själv funderade jag om dessa surgubbar var tecknet på att golf inte är min sport, att jag borde lägga av, men jag bestämde mig rätt snart för att jag minsann skulle fortsätta, annars har ju de vunnit!

Trots regn och sol (gällande spelet, vädet var kanon) så har vi bokat en ny runda om två dagar. Vad är det man brukar säga, om man ramlat av hästen så ska man på den igen, övning ger färdighet, trägen vinner.................

I promised a golf review after my first round at the golf course after that I have been practicing so well at the ranch. Part time I did very well. All kind of golf shots went well. But I was not as good as I've hoped I should be. I could not manage to focus on the shots, after a bad shot. I got angry and disappointed. I think that is my biggest problem, to let the bad shots go and focus on the next.