måndag 30 december 2013

- Fotokurs -

Jag har alltid gillat att fotografera. Ända sedan jag var liten då jag hade en gammal instamatic kamera med svartvit film, som jag tryckte nära, nära små ängsblommor och tänkte knäppa fina kort (som blev väldigt suddiga pga för nära och får dålig kamera) har jag fotograferat.

En analog EOS systemkamera, blev till en digital kamera i slutet av år 2000, som blev till en digital Canon EOS 400D några år senare.

Jag har alltid gillat att hitta de fina motiven men aldrig egentligen lärt mig att fota på riktigt, utan bara kört på autoläget på kameran. Men nu tänkte jag det skulle bli ändring på det. Så här i slutet av året, när man får vara lite ledig, och ett nytt år vankas, blir jag alltid lite extra "nu ska vi ta nya tag" på gång liksom. Så jag googlade på fotokurser. Tänkte att en webbkurs skulle vara det bästa, så kan jag själv lära mig då det passar, en fast tid är så lätt det krockar med barnens träningar eller så.

Så jag blev så glad då jag snubblade över fotograf Emelie Ohlssons webbkurs där hon hade ett mellandagserbjudande med en massa olika småkurser i ett paket. Jag slog till direkt.
Jag har börjat läsa kursen och tycker det är jättekul och inspirerande. Nu ska jag lära mig detta från grunden. Våga börja fota med RAW istället för jpeg och även förstås, välja AV läget istället för auto och lattja med bländartal och pröva mig fram till fina bilder med känsla och djup utan Photoshop inverkan.

Testa detta ni också! Erbjudandet gäller tom 131231 om inte antalet platser tagit slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar