onsdag 24 oktober 2012

Inspireras - inte mode denna gång - utan livet

Platsen är Företagardagen i kommunen.
Morgonens första föreläsare innan minglet ska börja, är Pär Johansson, grundare av Glada Hudik teatern.

Pär's berättelse tar sin början när han får jobb på det kommunala dagcentret i Hudiksvall. Han berättar om sig själv, en normalstörd, som tillsammans med de utvecklingsstörda på det kommunala dagcentret skapar Glada Hudik teatern. Jag är fångad från första stund.

Hans berättelse är fantastisk, livfull och full av skratt blandat med allvar och nära till tårar. Jag kommer på mig själv att köra in naglarna i handflatan för att inte börja stortjuta, för att i nästa sekund skratta så att tårarna sprutar och jag sitter och baddar med en näsduk under ögonen för att stoppa mascaran från att flyta ner till hakan.

Han berättar historier från sin vardag om några av de färgstarka personer han jobbar tillsammans med, Elvis himself Toralf, ICA Jerry och Maja Karlsson.

När jag går därifrån för att börja mingla och knyta kontakter, har jag med mig många sanningar - om hur fördomar om människors olikhet finns runt omkring oss och att sådana som Pär Johansson kan få några av dessa fördomar att försvinna.

Som det går att läsa bak på Pär Johanssons bok "I huvudet på en normalstörd"   "Han vet att det inte bara är han som lär ensemblen något - det är dessa så kallade utvecklingsstörda som lär honom, en normalstörd, vad det verkligen innebär att vara en människa".

Jag säger som Toralf  "Ugh"

Och ja, jag köpte boken direkt på plats.
Först på tur är jag själv att läsa den, sedan hoppas jag att mina barn vill läsa den.
Jag tror dom kommer att gilla den.

When you get inspired - this time it's not something as simple as fashion - this time I'm talking about when I got inspired by life. Today I have listened to Pär Johansson, the founder of "Glada Hudik Teather". As he calls himself, a normally disturbed person that has the opportunity to work together with so called retarded persons and how they teach him what it's really mean to be human.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar