torsdag 17 november 2011

Meteor

På väg till jobbet igår morse fick jag en upplevelse utöver det vanliga. Det var vid 7 tiden på morgonen och himlen höll på att ljusna och det var klart och fint ute.

Rätt som det var passerade en meteor under ett par sekunder i en lång båge på himlen. När jag berättade det på jobbet tyckte jag det själv lät rätt märkligt, och på eftermiddagen började jag fundera om jag inbillat mig.

Men som tur var började det dyka upp rapporter i tidningarna, att andra också hade sett den.

Eftersom det inte var kväll och stjärnor ute, utan gryning, och en fin lite rosa aktig himmel är nedan bild inte riktigt rättvisande. Men denna som jag lånat från telegraph.co.uk visar ändå formen på meteoren bäst.
Ett rejält eldklot framtill och så en svans. "Min" svans var dock mer svans formad, inte så yvig.
En mer tydlig uppdelning mellan väldigt eldigt klot, och en mer "gasaktig" strutformad svans.

Helt klart en cool upplevelse en onsdagsmorgon - särskilt när det inte var en synvilla :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar