måndag 23 januari 2012

Macro funderingar

Att fotografera har alltid varit ett av mina intressen. Jag minns när jag var liten och hade en gammal Instamatic kamera. Jag hade laddat den med svartvit film, och envisades med att fotografera närbilder på ängsblommor, trots att jag blev tillsagd att det inte skulle funka - att knäppa sådana närbilder med den kameran.

Och mycket riktigt, när filmen var framkallad var det mycket suddiga bilder, där man med god vilja och vetskap om vad jag faktiskt försökte fotografera, kunde se att det var en blomma. Men är man tjurig så är man.

Och fortfarande vill jag kunna fota närmare motivet, och få en skärpa och ett djup som jag inte kan få med mitt standard objektiv 18-55. Jag har därför börjat spana efter ett macro objektiv till min Canon kamera.

Jag har mailat CyberPhoto, som jag handlat av förut, och som ger snabb och bra service.
Jag fick snabbt ett svar på mina frågor och förslag på tre olika macro objektiv, där jag har valt ut två som jag tycker verkar jättebra. Det ena är Canon's egna objektiv och den andra är ett Sigma. Jag har sedan tidigare ett tele objektiv i Sigma och tycker det har funkat bra, så därför står det mellan dessa två. Enligt infon på Cyberphotos hemsida så är dessutom Sigma objektivet vald till bästa objektiv enligt TIPA 2007.

Någon som har ett makro objektiv som ni kan rekommendera?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar