söndag 15 september 2013

Motion/god mat - en bekännelse - en målsättning

Jag försöker ha ett sunt förhållande till mat, motion och vila. Eftersom jag tycker att mat är så gott. God, vällagad mat och även de där onyttiga såserna. Då vill jag inte välja bort något av de goda, jag har försökt balansera med lagom dos av det goda och så motionera, så där lagom, eftersom jag vet att jobbet tar tid och barnens alla träningar och familjens engagemang i allmänhet tar tid, så jag kan inte lägga ribban för högt för då kommer jag riva gång på gång.

Nu är sommarens latheter och frosseri över för denna gång, en sommar som dessutom fick sin förlängning i en veckas sol och bad på Kreta.

Jag har känt att kläderna att inte sitter lika bra längre. Jag har inte känt mig bekväm i vissa plagg och förstått att jag väger mer än jag borde. Tidigare vägde jag mig ofta, utan att det var något problem, men jag fokuserade så mycket på vikten. Det är ju helheten som är det viktiga, och blir det mer muskler och mindre fett så går ju oftast vågen upp istället men man mår bättre, så därför har jag försökt undvika vågen.

Men nu så känner jag att "båtten is nådd" för min balans i livet. Jag har uppenbarligen lagt ribban väldigt lågt, och låtit mig vara alldeles för frikostig med både det ena och det andra.

Jag vägde in mig på vågen här hemma idag och det var INTE någon rolig upplevelse. Jag har inte tangerat dessa siffror sedan jag var gravid!!

Så lätt hänt! Att börja slira lite, unna sig lite, tuff vecka etc och tjopp så blir det så här. Jag trodde faktiskt inte att det var så illa, så det var en mycket obehaglig vågupplevelse. Och eftersom den motion jag har bibehållit under våren och sommaren är snabba promenader (alldeles för få) och Plankan (i prinicp 1 x 2 min varje dag utom om jag varit bortrest, så helt OK), så är det inte muskler jag byggt, utan fett.

Jag vet precis hur det gått till som. Bytt jobb, mycket nytt på jobbet, jobbat väldigt mycket. Allt kretsat kring jobbet och att få Familjen AB att funka som vanligt. Vad prioriterar jag bort? Jo min motion, en timme här och en timme här - tänk så mycket jobb jag hinner få gjort istället. Tuff vecka, så när helgen kommer - jamen jag har gjort mig förtjänt av god mat, grillad mat, såser och så ett glas rött.

Fick dille i våras på Marabous ljusa choklad, ni vet den där rullen. Och så ska den ligga i kylen så att det riktigt smäller om bitarna när man tuggar, trots att jag vet att om jag ska ta något så är en bit mörk choklad bättre och att den bit räcker, jag kommer inte bli sugen på mer än en bit, men med ljus choklad så tjopp, så har halva rullen gått.

Det känns ju inte heller kul att klä sig och fixa roliga outfits när jag känner mig så här. Letar kläder i garderoben som inte sitter åt. Boyfriend jeansen och lösa blusar och tröjor. Packade massor av klänningar när vi åkte till Kreta. Använde bara några, som var längre och satt lösare. Inte kul alls.
Ingen idé och gå igenom och göra en garderobsrensning. När jag gör det brukar jag pröva plagg och känna efter - är det en keeper? Men i detta läge är det ingen idé, då kommer ju halva garderoben att ryka.

Startläge - jag har fått skräckupplevelsen vid invägning, ingen siffra som jag kan släta över med att nu när väl sommaren är slut och vardagen är här så rätar det till sig. Det kommer inte vara tillräckligt.
Jag kommer behöva en mer beslutsam plan. Och ett mål! Och att ge det tid.

Då jag varit gravid två gånger så vet jag att det tar tid innan kroppen ställer om sig och innan det börjar hända något efter en omläggning. Jag räknar med minst 3 månader utan större framsteg på vågen.

Så hur ska jag göra då?
Det här får bli min plan, som kommer till allt eftersom jag skriver. Och genom att skriva den här på bloggen, så blir det liksom upp till bevis. Nu kan jag inte banga ur. Nu gäller det!

  • Bättre mat - som funkar att laga för hela familjen, trots ont om tid för att passa barnens träningstider. Har blivit alldeles för mycket korv och hamburgare som gått fort att göra.
    Det blir till att nyttja den lediga dagen här sedan till att googla fram tänkbara recept.
    Mindre pasta (till oss vuxna), mer grönsaker. Och jag tänker inte börja räkna kalorier. Jag kör på sunt förnuft helt enkelt och inte fläskstora portioner som jag så gärna smäller i mig.
  • Sova
    Viktigt med bra sömn. Se till att jag sover tillräckligt på veckorna. Om man håller på att somna vid middagsbordet är det svårt med motivationen till träning.
  • Jobbet
    Bli bättre på att avgränsa jobbet från fritiden. Jobbet får inte bli en ursäkt till att inte motionera.
  • Motionera
  • Det får ta tid!  Måldatum 2014-02-28
    Och sedan naturligtvis, att stanna kvar där.
  • Minst 4-5 ggr/vecka
    Eftersom jag kommer variera motionen, där löpbandet hemma gör det enkelt att hitta tiden, bara jag bestämmer mig, så ska det inte vara för svårt att hålla den målsättningen tycker jag. (Och plankan räknas inte alls som ett tillfälle, då det gäller varje dag)
  • Vikten
    Att gå ner de kilon som jag själv sätter som mål
  • Runkeeper
    Jag brukar använda Runkeeper när jag är ute och motionerar, och med den har jag angett start vikt och en målvikt samt ett måldatum som en påminnelse om att jobba på.


Motion - vad ska jag göra som funkar för mig?

  • Köpa nytt gruppträningskort på Friskis & Svettis, mitt gamla gick ut 28/2 -13
    På Friskis gillar jag gruppträningen med skivstång där jag kan styra själv när jag går, behöver ingen träningskompis. Men även boxning är kul, men där vill jag helst gå med en och samma träningskompis och då kräver det mer av en, att inte byta dag för att träningen krockar med ett föräldramöte på skolan eller så.
  • Snabba prommisar utomhus
    Att på helgen, då det är ljust ute, ta promenaderna ute, för syret och det allmänna välbefinnandets skull, men även en eftermiddag efter jobbet förstås
  • Löpbandet - snabba prommisar inomhus hemma, när regn och rusk inte motiverar för ute motion
  • Löpbandet - jag har alltid tyckt om att promenera snabbt. Att benen trummar på och går utan att jag inte ens behöver tänka på det, utan att jag kan tänka på annat, en boost av hjärnan  samtidigt, att rensa ut en jobbig dag på samma gång, eller att lyssna på musik som jag gillar.
    Men samtidigt så behöver jag förbättra konditionen, så jag ska regelbundet börja springa inomhus också, och börja i en liten sträcka för att sedan öka. Jag prövade på några gånger i sommar och det kändes helt OK faktiskt. Än så länge fixar jag bara 2 km på 15 min, men jag börjar där, så får jag öka till 30 min sedan.
  • Plankan
    Jag ska fortsätta med min 1x2 min planka varje dag

Jag återkommer här i bloggen med veckorapporter, detta för att sporra mig själv och för att se mina egna resultat i svart på vitt då jag skriver dem i ett inlägg.

Nä, iväg med mig nu och ut på en prommis, så kickar jag igång denna målsättning nu direkt.

Nu gäller det!

For my English readers, please use google translate this time. Too much text to translate ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar