måndag 23 september 2013

Motion - Update

Nu har jag kämpat på en vecka mot mitt motions och viktmål.

När det gäller kosten så har jag försökt ta mindre portioner och inte ätit någon choklad alls. Lite godis blev det på lördagen.

Har börjat äta frukt. Hallelulja! Förutom nån banan som kan åka ner när jag behöver lite mättnad, som ett mellanmål eller några Satsumas i början av hösten, är det sällan jag äter frukt, tyvärr. Inget jag direkt tycker är gott. Räknar inte Mango, som jag tycker är jättegott men mer används nån gång i efterrättssammanhang. I alla fall så har jag börjat äta gröna äpplen, såna där sur/syrliga äpplen ska det vara, annars vill jag inte ha. Är det Granny Smith dom heter?

Motionen har det gått riktigt bra med. Trots att jag fått lite ont i en fot, under vänster häl, så känns det mycket bättre med en hålkopp i skon. I detta fall en tunn silikonkil som läggs i skon och lindrar smärta under hälen.

Under veckan som gått har jag gjort Plankan 6 av 7 dagar (slarvat då jag varit bortrest med jobbet) och Powerwalkat 2 tillfällen ute och 4 tillfällen då jag sprungit på löpbandet i 2 km. Dvs 6 av 7 dagar gällande motion. Så där har jag uppfyllt mitt mål som jag satt till 4-5 ggr/vecka

Jag har kommit på att just löpningen på bandet som tar en kvart själva löpningen, dels känns bra i foten och att det tar lagom med tid. Jag tänker på sikt utöka åtminstone till 30 min löpning, men just nu känns detta bra, att jag kan få flera tillfällen i veckan, att det ska kännas hyfsat enkelt att ställa sig på bandet och faktiskt springa, och inte att det ska kännas motigt och inte genomförbart. Så längden känns alldeles lagom för mig just nu, det viktigaste är att jag faktiskt gör något.

Och på vågen har jag faktiskt gjort lite framsteg. Nästan lika mycket som Runkeeper appen har satt som prognos att jag ska prestera om jag ska nå målet jag satt till 28/2 -14.

Så det känns hoppfullt och motiverande att fortsätta. Hoppas nästa vecka blir lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar